Dzisiaj temat to kobyła – jeden z problemów, jaki może się zdarzyć przy webinarowej automatyzacji w MailerLite. Tak naprawdę, wiele rzeczy może pójść źle, jeśli chodzi o automatyzację. Postaram się omówić różne zagadnienia związane z MailerLitem na moim blogu. A dzisiejsza sytuacja wygląda tak:
Organizujesz webinar, tworzysz webinarową automatyzację w MailerLite, chętni się zapisują, lista się powiększa, z ekscytacją wyczekujesz dnia zero 🙂 Nie zaglądasz już do webinarowej automatyzacji, bo przecież ustawiłaś ją na konkretne dni i godziny, i teoretycznie (słowo klucz ;)) nie ma takiej potrzeby. Stworzyłaś rewelacyjną (Twoim skromnym zdaniem ;)) automatyzację w MailerLite, nadchodzi dzień zero i ostatnie maile z zaplanowanych docierają do 1/3 zapisanych…
Webinarowa automatyzacja w MailerLite – dlaczego płata figle?
Gdy osiągasz wynik opisany wyżej, nie wiesz co poszło nie tak, co zrobiłaś źle. Przecież zadbałaś o właściwe linki, daty i godziny.
Pozwól, że na przykładzie konkretnej case study wyjaśnię Ci, co się zadziało, a w drugiej części tego wpisu, pokażę Ci jak możesz temu przeciwdziałać kolejnym razem.
Sytuacja wygląda tak: na liście zapisanych masz 34 osoby, automatyzację ukończyło 11 zapisanych.
Wejdź w automatyzacje:
Wybierz webinar, który zaplanowałaś:
Kliknij w webinar, zobaczysz taki ekran:
Jak sprawdzić, co poszło źle?
Wchodzisz w ustawienia automatyzacji – ACTIVITY – i widzisz, że aż 23 osoby mają status CANCELED – to znaczy, że zostały anulowane, pominięte, niedodane do kolejki.
Dlaczego tak się dzieje?
Otóż dzieje się tak, gdy osoby dołączające do automatyzacji dokonają tego, gdy automatyzacja jest już po wysyłce kolejnych zaplanowanych maili, a wszyscy wcześniej zapisani wpadli już w kolejkę z kolejną zaplanowaną datą. Taka sytuacja nie ma miejsca, gdy jako opóźnienie wysyłki kolejnych wiadomości – DELAY ustawiamy opóźnienie kilkudniowe, a nie konkretną datę. Problem dotyczy tylko automatyzacji z ustawionymi konkretnymi datami.
Wyjaśnię to na konkretnym przykładzie. Zaczynasz zbierać zapisy 10 maja i trigerem (wyzwalaczem, sygnałem uruchamiającym automatyzację) jest wpadnięcie do konkretnej listy mailingowej, spowodowane zapisem na webinar. Czyli ktoś się zapisuje przez formularz na stronie lub przez pop-up, wpada do listy, uruchamia automatyzację i otrzymuje pierwszego maila. Drugi mail – przypominający o webinarze jest ustawiony dwa dni przed webinarem np. 23 maja. Czyli wszystkie osoby zapisujące się przed 23 maja, wpadają normalnie do kolejki. Co się dzieje, gdy ktoś się zapisze po 23 maja, gdy zostanie wysłana druga wiadomość? Otóż gdy druga wiadomość zostanie wysłana, zapisani przed 23 maja są już zaplanowani na kolejny krok, a automatyzacja jest wysyłana zgodnie z ustaloną konfiguracją. Ci, którzy zapiszą się po 23 maja, po wysłaniu drugiej wiadomości, otrzymają pierwszy mail z informacją o zapisie na webinar, ale nie wskoczą do kolejki na dalsze kroki, ponieważ data jest „przeterminowana” nieadekwatna. Zapisali się 24 maja, wskoczyli do kolejki – otrzymali wiadomość o zapisie na webinar, kolejny mail był zaplanowany na 23 maja, czyli automatyzacja poszła do przodu i wszyscy zapisani przed 23, automatycznie wskoczyli do kolejnego etapu. Zapisani później nie mają możliwości przeskoczenia tego etapu i otrzymują status – CANCELED.
PRO TIP
Warto w pierwszej wiadomości podać link do webinaru i zasugerować osobie zapisującej się, wpisanie daty i godziny w kalendarzu. Jest szansa, że nawet jeśli automatyzacja pójdzie nie tak – zapisana osoba zjawi się na webinarze 🙂
Webinarowa automatyzacja w MailerLite – co zrobić, gdy płata figle?
Co możesz zrobić, gdy nie wszystkie maile z automatyzacji są wysyłane do wszystkich zapisanych na webinar? Otóż możesz ją „naprawić”, ale trzeba nad nią czuwać 😉 Jak to zrobić? Już tłumaczę:
Wiesz, że druga wiadomość Twojej automatyzacji już wyszła, czyli zapisani wskoczyli do kolejnego kroku sekwencji maili. Wejdź w przegląd webinaru -> Activity -> wybierz Show -> Canceled i kliknij strzałkę w tabeli z lewej strony Subscriber jak na poniższym ekranie:
Następnie wybierz -> Select all
W Actions – działania, wybierz Re-add to the sequence – dodaj do kolejki
Wybierz Add subscriber(s) to another step – Dodaj subskrybenta(ów) do kolejnego kroku. I tutaj masz kilka opcji do wyboru:
- Action – działanie
- Condition – warunek
- Delay – opóźnienie
- Email – wiadomość
Ciebie interesuje opcja Delay, ponieważ chcesz dodać tych, którzy wskoczyli w automatyzację później, do właściwego miejsca kolejki.
- Add subscriber(s) to another step – Dodaj subskrybenta(ów) do kolejnego kroku.
- Wybierz Delay – opóźnienie
- Wybierz datę, która stanowi opóźnienie – poczekalnię dla wszystkich na kolejny etap, po której zostanie wysłana wiadomość.
Po wyborze konkretnego przyszłego terminu – 1, potwierdź – Confirm – 2
Jaki będzie efekt Twoich działań?
Ano taki, że subskrybenci wpadną do kolejki – Queued – zostaną zakolejkowani 😉 we właściwe miejsce.
Jak sprawdzić czy Twoje działania przyniosły oczekiwany efekt?
Wejdź w automatyzację webinarową, wybierz Activity i sprawdź ile osób masz w Queued – oczekujących, a ile w Canceled – anulowanych. Ilość oczekujących powinna się zwiększyć.
Czynność tę powtarzasz aż do godziny zero – do webinaru 😉 Czyli sprawdzasz automatyzację przed każdą zaplanowaną wiadomością. Jeśli zobaczysz, że ktoś dołączył i wskoczył w status Canceled przed kolejnym zaplanowanym mailem (i każdym kolejnym), musisz ponownie wykonać czynności zgodnie z powyższą instrukcją.
Może być tak, że anulowanych nie będziesz mogła dodać do sekwencji, z takiego powodu, że ktoś w międzyczasie wypisze się z Twojej listy. Wtedy przy konkretnym subskrybencie ujrzysz komunikat – not active. Tak, takie rzeczy też się zdarzają 🙂
Mam nadzieję, że ten wpis rozjaśnił Ci zawiłości automatyzacji webinarowej w MailerLite 😉 Jeśli masz jakieś pytania pisz śmiało. Jeśli jednak automatyzacja jest dla Ciebie zbyt skomplikowana, sprawdź jak mogę Ci pomóc.
Artykuł złoto! Lucy, brawo – jasno, krok po kroku, na przykładach! bardzo dziękuję! Takie artykuły to konkretna pomoc, nic tylko brać!
WOW! Dziękuję <3 Bardzo się cieszę, że mogę pomóc. Korzystaj do woli i działaj w automatyzacjach!
Właśnie takiej wiedzy i wskazówek potrzebowałam 🙂 dziękuję!
A czy jest może jeszcze jakiś inny sposób, aby sobie z tym poradzić i nie musiec robić tego ręcznie?
Obawiam się, że na chwile obecną niestety nie 🙁 ale podsunę pomysł deweloperom!
super Lucy
dzięki!
Bardzo proszę. Czy jakiś inny temat w tej dziedzinie sprawia Ci kłopot? Chętnie wyjaśnię 😉
Cześć, właśnie się przygotowuje do kampanii i zastanawiam się, czy, jako że jest nowy interfejs itp czy nadal ten problem występuje, czy już go rozwiązali? Może działasz w tym zakresie i możesz podpowiedzieć 🙂
W nowej wersji MailerLite ten problem nie występuje 😊