Często mam Klientki, które trafiają do mnie z polecenia. Czasami przychodzą od innych wykonawców stron internetowych. Co jest tego powodem? Wiele czynników. Kilka dziś wspomnę i jednocześnie przedstawię Ci, na co zwrócić uwagę wybierając firmę tworzącą strony. No właśnie na co? Według mnie na:
- przed
- w trakcie
- po
Co to niby znaczy? Zaraz Ci wyjaśnię, ale najpierw krótkie wprowadzenie.
Case study moich Klientek — ku przestrodze
Case study A
Klientka A poczuła, że potrzebuje strony internetowej dla swojego biznesu. Zrobiła research — badanie rynku na tyle, na ile umiała, bo nie bardzo wiedziała, o co pytać i co sprawdzić… Przypadła jej do gustu firma X i postanowiła, że to właśnie ta firma stworzy jej upragnioną stronę. Pełna nadziei zgodziła się na wycenę, przesłała materiały, które miała i czekała. Czekała, czekała i czekała. Komunikacja mailowa była ok, tzn. projektant/ka strony odpowiadał/a na maile. Ale brakowało informacji na temat postępów i… postępów nie było. Kontakt się urwał. Projektant/ka zapadł/a się pod ziemię…
Case study B
Klientka B poprosiła mnie o zmiany na stronie, którą opiekował/a się projektant/ka strony. Niestety nie mogłam tego zrobić, ponieważ projektant/ka ukrył/a wtyczki z kokpitu WordPressa. Celem takiego działania, jak się później dowiedziała Klientka B, było zwiększenie bezpieczeństwa strony, żeby Klientka nie narobiła na niej bałaganu… Tym samym Klientka nie mogłaby sama zarządzać stroną, zmienić czegokolwiek nawet gdyby chciała.
Case study C
Klientka C poprosiła mnie o przebudowę istniejącej strony. Okazało się, że hosting i domenę kupił/a projektant/ka strony, czyli moja Klientka nie była ich właścicielką. Była uzależniona od projektant/ka strony. Hostingiem i domeną dysponował/a projektant/ka strony. Nie muszę chyba dodawać, że płaciła jak za zboże…
To tylko kilka przykładów współprac, których nie chciałabyś doświadczyć.
Na co zwrócić uwagę wybierając firmę tworzącą strony
Spróbuję Ci przybliżyć elementy warte uwagi na 3 etapach współpracy. A te etapy zatytułowałam enigmatycznie jako przed, w trakcie i po.
Przed wyborem firmy tworzącej strony
Zanim podejmiesz decyzję o współpracy:
- sprawdź stronę wykonawcy strony, u którego chcesz zamówić usługę (wygląd, funcjonalność, treści itd.)
- przeczytaj rekomendacje,
- zapoznaj się z portfolio,
- skontaktuj się z osobami, których realizacje znajdziesz w portfolio i zapytaj jak przebiegała współpraca oraz jak wykonawca zachowuje się po publikacji. To jest bardzo istotne, czy np. otrzymasz odpowiedź na pytanie, nawet gdy już nie będziesz związana umową.
- zadzwoń lub spotkaj się na bezpłatnej konsultacji, aby sprawdzić, czy „jest Wam po drodze” – uważam, że nawiązanie relacji jest bardzo pomocne w pomyślnej realizacji projektu,
- dowiedz się, czy projektant/ka strony przeprowadzi Cię przez proces jej tworzenia, podpowie co powinno się na niej znaleźć, w jakiej formie i co należy zrobić po kolei,
- zwróć uwagę na jakość komunikacji mailowej, czy projektant/ka jest responsywna, czyli czy nie musisz długo czekać na odpowiedź, a treść jest wyczerpująca, rzeczowa i udzielona „ludzkim”, zrozumiałym językiem,
- dowiedz się, na co możesz liczyć po ukończeniu projektu,
- dopytaj o opiekę nad stroną po publikacji — czy projektant/ka oferuje jakiś termin,
- zapytaj o termin i formę płatności za projekt,
Gdy zdecydowałaś się na firmę tworzącą strony
Tuż przed i w trakcie współpracy, jeśli projektant/ka strony sam/a Ci tego nie zaproponuje:
- kup hosting i domenę sama, na swoje dane — Ty masz być ich właścicielką i przekaż tylko dane do logowania,
- dopilnuj, żebyś otrzymała mailowe podsumowanie oferty/umowę/warunki współpracy,
- poproś o wytyczne dotyczące materiałów — treści, zdjęć, grafik,
- postępuj zgodnie z wytycznymi,
Po ukończeniu projektu przez firmę tworzącą strony
Po opublikowaniu strony w internecie, jeśli jasno było ustalone (rekomenduję!):
- umów się na uczestnictwo w szkoleniu z obsługi WordPressa: co i kiedy należy aktualizować, jak wprowadzać zmiany na stronie, publikować wpisy blogowe, przygotować zdjęcia, zrobić zmiany w wersji mobilnej itp.
Kompleksowość i doradztwo marketingowe
Wiele firm na rynku zajmujących się tworzeniem stron internetowych oferuje jedynie administrowanie strony po jej publikacji. Jeśli decydujesz się na taką firmę to znaczy, że albo:
- będziesz musiała we własnym zakresie szukać innej firmy oferującej dodatkowe usługi (np. optymalizację pod SEO i publikowanie postów z odpowiednio przygotowanymi zdjęciami czy grafikami),
- albo nauczysz się to robić sama.
Jeśli wiesz, że nie masz przestrzeni czasowej na naukę, warto wybrać firmę, która świadczy kompleksowe usługi.
Warto zastanowić się nad firmą, która oferuje kompleksowe usługi tworzenia stron www. Korzystnie dla Ciebie będzie, gdy strona na start zostanie choćby w podstawowym stopniu zoptymalizowana pod SEO oraz zintegrowana np. z platformą mailingową. Wyszukiwarki zaczną Cię „widzieć” w określonej kategorii oraz od samego początku możesz wystartować z darmowym prezentem za zapis na Twoją listę mailingową — e-mail marketing.
Ogromną plusem jest gdy firma udziela wskazówek wykraczających poza obszar stron internetowych. Dzięki nim Twój biznes zostanie potraktowany kompleksowo i profesjonalnie, co z kolei pozwoli Ci zdobyć nowych klientów oraz więcej zarabiać.
Jeśli jesteś przed pierwszą stroną internetową, dowiedz się czego potrzebujesz na start.
Najnowsze komentarze