E-mail marketing miał się dobrze, ma się dobrze i będzie miał się dobrze – dlatego to must-have biznesów online. Marketing e-mailowy to wciąż jedno z najskuteczniejszych narzędzi docierania do zaangażowanych klientów. Oczywiście jeśli robisz to dobrze ;).

Czy istnieje najlepsza platforma do e-mail marketingu? Hmm… Platform mailingowych jest mnóstwo na rynku. Prawda jest taka, że twórcy oprogramowania zachwalają swoje narzędzia a użytkownicy chwalą wybrane przez siebie programy, próbując zmaksymalizować przychody z programu partnerskiego. Taka jest! Też mam link partnerski, ale zaraz się przekonasz, że za moim wyborem stoją wyniki testów 🙂 W gąszczu sprzecznych informacji można się skutecznie zgubić…

Mam nadzieję, że troszeczkę Ci pomogę, prezentując zestawienia dwóch niezależnych źródeł. Jednakże pamiętaj – to nie jest moje zestawienie. Tu i ówdzie spotkasz moje uwagi we wpisie, ale raczej zapoznasz się z podsumowaniem stworzonych analiz i wniosków z dwóch artykułów anglojęzycznych. To co? Zaczynamy!

A! Ostrzegam to trochę długi wpis 😉

W poniższym wpisie blogowym przedstawię Ci:

  1. Ranking platform do e-mail marketingu w 2022 przygotowany przez Forbes, a w nim:
    • zastosowaną metodologię i pytania, na które szukano odpowiedzi,
    • graficzny wygląd zestawienia Forbes,
    • oraz bardziej szczegółowe informacje dotyczące wybranych platform,
  2. Ranking Marketer Milk
  3. Najlepsza platforma do e-mail marketing
  4. Wisienka na torcie – dostarczalność maili!

Ranking Forbes

Pierwsze zestawienie pochodzi z witryny Forbes, która w artykule Najlepsze oprogramowanie do e-mail marketingu (2022) prezentuje wyniki swojego badania. Zespół oceniający wziął pod uwagę:

  • funkcje, które platforma oferuje małym i średnim firmom,
  • kluczowe czynniki (ilość wysyłanych wiadomości, biblioteki obrazów, media społecznościowe, integracje, automatyzacje, testy A/B),
  • oceny i recenzje firm zewnętrznych (G2, Trustpiilot i Capterra), aby uwzględnić opinie ekspertów i klientów,

Zespół sprawdził również bardziej subiektywne czynniki szukając odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Jak dostępne funkcje wypadają w porównaniu z konkurencją?
  • Jaki jest stosunek jakości do ceny, czyli czy cena płatnych planów dobrze współgra z dodatkowymi funkcjami?
  • Jak popularna jest platforma, czyli jaka jest liczba użytkowników?
  • Jak łatwa jest jej obsługa, czyli ile czasu na naukę potrzeba?

Biorąc wszystkie parametry pod uwagę Forbes sugeruje (i ja również, bo dodałam kilka swoich elementów, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze systemu), żeby podczas wyboru usługi e-mail marketingu kierować się Twoimi potrzebami i celami biznesowymi. Weź pod uwagę:

  • Czy limity wysyłania i oferta cenowa ma sens dla Twoich planów biznesowych na najbliższą przyszłość?
  • Czy będziesz mogła:
    • z łatwością przenieść bazę mailingową na nową, jeśli zajdzie taka potrzeba?
    • połączyć platformę ze stroną internetową, sklepem na WooCommerce lub innymi systemami? I czy będziesz mogła wykorzystać swoją listę e-mail do retargetowania reklam w mediach społecznościowych i w sieci?
    • korzystać z dostępnych szablonów?
    • dostosować wygląd do identyfikacji wizualnej Twojej marki?
  • Czy bezpłatne szablony zawierają funkcje odpowiadające Twoim potrzebom?
  • Jak intuicyjny jest program w obsłudze? Czy z łatwością stworzysz i wyślesz wiadomość e-mail lub skonfigurujesz automatyzację?
  • Czy będziesz musiała skorzystać z pomocy specjalisty do tworzenia wiadomości e-mail?
  • Jaka jest obsługa klienta?
  • Czy platforma posiada funkcjonalności, których potrzebujesz w swoim biznesie?
  • Czy musisz używać logo platformy w Twoich e-mailach? W jakiej ofercie cenowej?

Zestawienie Forbes Advisor 2022 wygląda tak:

  1. Mailchimp
  2. Zoho Campaigns | Drip | MailerLite*
  3. Campaigner
  4. GetResponse
  • 3 platformy uzyskały taką samą notę w rankingu
Najlepsza platforma do e-mail marketingu - ranking platform

Poniżej zapoznasz się z bardziej szczegółowymi informacjami z rankingu Forbes, dotyczącymi tylko platform, które są najczęściej używane w Polsce i są w rankingu:

Dlaczego Mailchimp

  • jedna z najbardziej znanych platform marketingowych, zwłaszcza ze swojej flagowej usługi e-mail marketingu, która oferuje bezpłatny plan dla użytkowników do 2000 subskrybentami,
  • posiada edytor typu „drag and drop” – przeciągnij i upuść, oraz szablony wiadomości e-mail dostosowane do realizacji różnych celów biznesowych dedykowanych wydawcom, firmom zajmującym się handlem elektronicznym, trenerom, usługodawcom i nie tylko,
  • nowoczesny design platformy sprawia, że ​​jest ona łatwa w użyciu, od tworzenia newslettera po analitykę. (Nie wiem jak jest teraz, ponieważ żadna z moich obecnych Klientek nie korzysta z Mailchimpa. W przeszłości miałam z nim do czynienia i daleko mu było do intuicyjnego użytkowania a określenie userfriendly nijak się miało do Mailchimpa),
  • oferuje pakiet produktów wspierających wzrost firmy online i sprzedaż, np. bezpłatny kreator stron internetowych, sklepy internetowe, planowanie spotkań, domeny, strony lądowania, reklamy w mediach społecznościowych,

Dla kogo Mailchimp

  • dla zupełnie nowych firm i twórców cyfrowych, ze względu na korzystne bezpłatne oferty i możliwość eksperymentowania z technikami e-mail marketingu, np. z segmentacją, tworzeniem stron lądowania, automatyzacjami,
  • świetne miejsce do rozpoczęcia nauki i rozwoju

Podsumowując

argumenty za platformą Mailchimp:

  • darmowa wersja do 2000 subskrybentów
  • znana i zaufana marka
  • kompleksowa platforma marketingowa

argumenty przeciw platformie Mailchimp:

  • maksymalnie 5 grup odbiorców (poniżej konta premium)
  • cena rośnie, jeśli masz więcej niż 2000 kontaktów (bezpłatna wersja obejmuje do 2000 kontaktów, do 10 000 wysyłek miesięcznie z dziennym limitem 2000 wysyłek)

Dlaczego MailerLite

  • to rozwiązanie niemal dla każdego rodzaju działalności,
  • oferuje konfigurację automatyzacji angażującą potencjalnych klientów B2B,
  • umożliwia integrację ze sklepem e-commerce, sprzedawanie cyfrowych produktów do pobrania, a nawet subskrypcję płatnego newslettera,
  • oferuje narzędzie do tworzenia stron internetowych i blogów, dzięki czemu możesz w jednym miejscu zarządzać swoją obecnością online,
  • bezpłatna wersja do 1000 subskrybentów bez ograniczenia liczby maili, które możesz wysłać (co jest rzadkością!),
  • umożliwia zaprojektowanie własnych maili zgodnych z identyfikacją wizualną w edytorze „drag and drop”,

Dla kogo MailerLite

  • oferuje funkcje atrakcyjne dla większości typów firm,
  • wyróżnia się spośród innych funkcjami – np. obsługa płatnych subskrypcji sprawdzi się u blogerów i małych firm medialnych, które chcą bezpośrednio zarabiać na swoich treściach,
  • bezpłatna wersja jest przeznaczona dla małych odbiorców,

Podsumowując

argumenty za MailerLite:

  • darmowa wersja do 1000 subskrybentów
  • nieograniczone maile w płatnych wersjach
  • zintegrowany z kreatorem stron internetowych i stron lądowania

argumenty przeciw MailerLite:

  • brak szablonów maili w bezpłatnej ofercie
  • edytor HTML dostępny tylko w najdroższym pakiecie

Dlaczego GetResponse

  • to rozwiązanie do e-mail marketingu dla małych, średnich i dużych firm, z planami od bardzo podstawowych i darmowych, po niestandardowe ceny z pełną automatyzacją marketingu dla organizacji korporacyjnych,
  • umożliwia tworzenie newsletterów, bezpłatną stronę internetową, strony lądowania, webinary, maile transakcyjne, SMS-y i reklamy w mediach społecznościowych,
  • darmowa wersja jest dostępna dla maksymalnie 500 odbiorców,

Dla kogo GetResponse

  • dla firmy każdej wielkości,
  • interfejs i bezpłatny plan sprawiają, że jest atrakcyjniejsza od innych rozbudowanych platform,
  • dobre rozwiązanie, jeśli użyteczność jest dla Twojego zespołu wysokim priorytetem,

Podsumowując

argumenty za GetResponse:

  • darmowa wersja do 500 kontaktów
  • nielimitowane wysyłki w darmowej wersji
  • HTML i wizualny edytor maili

argumenty przeciw GetResponse:

  • darmowa oferta ogranicza kluczowe funkcje (np. automatyzację, segmentację, planowanie kampanii i testy A/B), dlatego najczęściej jest używana jako bezpłatna wersja próbna, do nauki

Ranking Marketer Milk

Kolejny portal, na którym znajdziesz obiektywne zestawienie 10 najlepszych platform newsletterowych do uruchomienia newslettera w 2022 r. to Marketer Milk.

Autor artykułu sugeruje, żebyś szukając platformy mailingowej zadała sobie poniższe pytania:

  • Ilu subskrybentów możesz mieć w bezpłatnej wersji?
  • Jak łatwo jest napisać i zaprojektować newsletter?
  • Jakie będą ceny, gdy Twój newsletter się rozrośnie?
  • Czy posiada wszystkie funkcje, których potrzebujesz wysyłki newslettera?
  • Czy masz dostęp do statystyk i czy pulpit nawigacyjny jest intuicyjny?
  • Jak trudna lub łatwa jest migracja?
  • Czy istnieją odpowiednie filtry antyspamowe, które zapewniają pomyślną dostarczalność wiadomości?

Po wykonaniu powyższej ankiety poszukaj odpowiedzi wśród ofert platform newsletterowych i wybierz tę, która najbardziej sprosta Twoim oczekiwaniom.

Ranking przygotowany przez autora Omid G wygląda tak:

  1. beehiiv
  2. MailerLite
  3. Substack
  4. Revue
  5. Ghost
  6. ConvertKit
  7. Mailmodo
  8. Aweber
  9. Campaign Monitor
  10. Mailchimp

I ponownie bardziej szczegółowo przedstawię argumentację autora dotyczącą platform najczęściej występujących w Polsce:

Dlaczego MailerLite

Podsumowanie cech i funkcjonalności MailerLite:

  • edytor „przeciągnij i upuść”
  • szeroka gama szablonów newslettera,
  • korzystna bezpłatna oferta,
  • możliwość utworzenia witryny internetowej,
  • dodanie formularzy zapisu do istniejących witryn internetowych,
  • utworzenie bloga,
  • konfiguracja automatyzacji dla nowych i istniejących subskrybentów newslettera,
  • możliwość użycia niestandardowego edytora wiadomości w formacie HTML celem stworzenia całkowicie niestandardowego wyglądu newslettera,
  • atrakcyjne możliwości analityczne (liczba subskrybentów, współczynnik otwarć, współczynników klikalności – CTR, liczba osób, które zrezygnowały z subskrypcji, i kto oznaczył Twoje e-maile jako spam),
  • całodobowa pomoc techniczna, dzięki czemu uzyskasz odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania, o każdej porze dnia,


Na podstawie funkcji i wsparcia zapewnionego przez MailerLite, jest on uważany przez autora za drugą najlepszą platformę newslettera. Co istotne – jest o wiele tańszy niż inne programy do newsletterów.

Dlaczego ConvertKit

Podsumowanie cech i funkcjonalności ConvertKit:

  • umożliwia płatną subskrypcję newslettera – pobieranie opłat za newsletter premium
  • oferuje różnorodne projekty e-maili i rozwiązania biznesowe takie jak: narzędzia do automatyzacji, lejki sprzedażowe, wyskakujące okienka – pop-up’y i strony lądowania, itd.,
  • ma program afiliacyjny,

W porównaniu do innych platform newsletterowych z wymienionej listy ConvertKit jest nieco droższy.

Dlaczego Mailchimp

Podsumowanie cech i funkcjonalności Mailchimp:

  • może być zbyt przeładowany, jeśli celem jest tylko newsletter,
  • posiada wiele zasobów i integracji, co sprawia, że jest funkcjonalny, jeśli masz już witrynę internetową,
  • odpowiedni do newsletterów, zwłaszcza jeśli już sprzedajesz różne produkty lub usługi,

Autor poleca Mailchimp tylko wtedy, gdy dopiero zaczynasz newsletter i użyjesz Mailchimpa jako test. Mailchimp to niesamowita platforma do e-mail marketingu, ale zawiera wiele funkcji, których możesz nie potrzebować, jeśli chcesz tylko uruchomić newsletter.

Najlepsza platforma do e-mail marketingu. Jest taka?

Jedyna słuszna odpowiedź – nie. Wybór platformy jest uzależniony głównie od potrzeb biznesu online. W obu rankingach tylko dwie platformy się powtarzają: MailerLite i Mailchimp. Od siebie dodam, że ogromne znaczenie ma łatwość obsługi aplikacji oraz obsługa klienta – i tutaj zdecydowanie wygrywa MailerLite, ponieważ Mailchimp jest bardzo nieintuicyjny.

Jak widzisz MailerLite w jednym i drugim rankingu jest w czołówce 🙂 – mnie to nie dziwi!

MailerLite – świetna opcja dla początkujących przedsiębiorców online budujących listę mailingową. Mnie przekonują poniższe zalety:

  • bardzo szeroki zakres funkcjonalności,
  • bezpłatny do 1000 subskrybentów,
  • świetna obsługa klienta.

Jak tutaj dobrnęłaś to gratuluję! Serio, tak jak uprzedzałam to mega długi artykuł, ale mam nadzieję, że ten artykuł pokazał Ci, że warto zadać sobie kilka pytań przed podjęciem decyzji o platformie mailingowej.

Wisienka na torcie – dostarczalność maili!

Wisienka na torcie – dostarczalność maili, która jakimś cudem (niezrozumiałym dla mnie) nie była analizowana przez powyższych recenzentów. Ten temat zostawiłam na kolejny wpis. Zdradzę Ci tylko, że dane, które zaprezentuję w następnym wpisie to świeżynka, pochodzą z artykułu z maja 2022. A na zachętę zostawiam Ci tę grafikę:

grafika przedstawiająca średnią dostarczalnośc maili przez Mailerlite -  97%
Average deliverability rate – to wskaźnik średniej dostarczalności

Myślisz, że przekonam Cię do MailerLite? Daj znać w komentarzu, czy uważasz takie treści za wartościowe i potrzebne 😉

A póki co – miłego newsletterowania!

PS Jeśli interesuje Cię tematyka newslettera – zapoznaj się z wpisami na temat MailerLite