Czy wiesz, że istnieją formularze podwójnej i pojedynczej weryfikacji? Zapewne zauważyłaś, że niektóre zapisy na subskrypcję wymagają potwierdzenia kliknięciem w link, a inne nie. Pierwszy sposób wykorzystuje podwójne uwierzytelnienie tzw. double opt-in, a drugi wymaga jednorazowego podania danych, zazwyczaj adresu e-mail i imienia – single opt-in. Czy rodzaj formularza zapisu ma znaczenie? Co wybrać double czy single opt-in?

Z dzisiejszego wpisu dowiesz się:

  1. Czym jest Double opt-in
  2. Czym jest Single opt-in
  3. Zalety i wady Double opt-in
  4. Zalety i wady Single opt-in
  5. Twój wybór a litera prawa
  6. Czy rodzaj formularza zapisu ma znaczenie i co polecam

Czym jest Double opt-in?

Prezentacja włączonego Double opt-in w MailerLite we wpisie Czy rodzaj formularza zapisu ma znaczenie
włączony Double opt-in w MailerLite

Double opt-in to formularz podwójnej weryfikacji, wymagający podwójnego wyrażenie zgody na otrzymywanie wiadomości drogą mailową i uwierzytelnienie adresu email.
Pozwól, że pokrótce wyjaśnię Ci jak przebiega cały proces.

Twój czytelnik zainteresował się Twoim darmowym lead magnetem – prezentem za zapis np. checklistą. Chce ją pobrać, wypełnia formularz zapisu i zazwyczaj podaje imię i adres e-mail. Po kliknięciu w przycisk z dowolnym Call To Action (Pobierz, Zapisz się itd.) zostaje przekierowany na stronę podziękowania z informacją, żeby sprawdził wszystkie foldery w swojej skrzynce mailowej, bo wiadomość może wpaść do Spamu lub w oferty, lub do innego folderu. W otrzymanej wiadomości jest proszony o potwierdzenie swojego adresu email, żeby sfinalizować zapis na newsletter. Po potwierdzeniu właściciel adresu email jest już legitnym subskrybentem Twojego newslettera.

Czym jest Single opt-in?

Prezentacja Single opt-in - wyłączony Double opt-in w MailerLite we wpisie Czy rodzaj formularza zapisu ma znaczenie
Single opt-in – wyłączony Double opt-in w MailerLite

SINGLE OPT-IN to formularz pojedynczej weryfikacji, polegający wyłącznie na wpisaniu danych w formularzu zapisu. Po wpisaniu danych i kliknięciu w przycisk Twój czytelnik automatycznie staje się subskrybentem. Nic nie musi potwierdzać.

Same definicje na pewno nie pomogą Ci podjąć decyzji: double czy single opt-in, ani nie wyjaśnią, czy rodzaj formularza zapisu ma znaczenie, prawda? Dlatego poniżej przedstawiam Ci zestawienie zalet i wad obu rozwiązań.

Zalety i wady Double opt-in

ZaletyWady
czytelnik celowo i świadomie podejmuje decyzję o zapisie – dzięki temu pamięta, że się zapisał, i anulując subskrypcję nie wybierze powodu rezygnacji: „zgłaszam jako SPAM, bo nie pamiętam, żebym się zapisywał”, jeśli czytelnik nie otrzyma lead magnetu natychmiast istnieje ryzyko, że w ogóle nie otworzy następnego maila,
zapisują się i pobierają Twój lead magnet tylko tacy odbiorcy, którzy rzeczywiście są zainteresowani Twoimi treściami i chcą się dowiedzieć więcej na ich temat,jeśli wiadomość wpadnie w folder np. oferty, a czytelnik nie sprawdzi folderów natychmiast po zapisie, to jest wielkie prawdopodobieństwo, że za jakiś czas nie będzie pamiętał z jaką branżą Twoja marka jest związana i po co się zapisywał,
jest szansa, że po wysiłku włożonym w podwójne potwierdzenie zapisu i po wartościowym lead magnecie czytelnik zostanie z Tobą na dłużej,na etapie konieczności podwójnego potwierdzenia możesz stracić część odbiorców, którzy rozmyślą się i zrezygnują z zapisu na Twój newsletter,
eliminujesz ryzyko, że ktoś, wypełniając formularz, popełni literówkę w adresie email i wówczas Twoje wiadomości w ogóle nie będą do niego dochodzić,mail z lead magnetem po potwierdzeniu zapisu często wpada do ofert czy folderu inne, i jeśli czytenicy nie przejrzą folderów mogą w ogóle go nie znaleźć,
uniemożliwiasz wykorzystanie fejkowego adresu e-mail tylko do pobrania materiału, jeśli pobranie następuje natychmiast po przesłaniu formularza
minimalizujesz ryzyko, że podany adres e-mail to tzw. „spam trap” – pułapka na spam (znana również jako honeypot) to adres e-mail używany wyłącznie do łapania spamerów. To wcale nie są prawdziwi ludzie, więc każdy e-mail wysłany do nich jest uważany za spam, Tobie zostanie nadana łatka spamera i obniży Ci dostarczalność (zaponaj się z artykułem przygotowanym przez MailerLite w języku angielskim: Jak uniknąć pułapek spamowych dzięki właściwej higienie listy e-mailowej?
unikasz rozsyłania informacji osobom, które nie wyraziły zgody na otrzymywanie ich od Ciebie,
masz gwarancję niezaprzeczalnego wyrażenia zgody na wysyłkę wiadomości,
niski wskaźnik unsubscribe – gdy treści, które dostarczasz są na wysokim poziomie, to masz szansę dłużej utrzymać przy sobie swoich czytelników, ponieważ ci, którzy się zapisali, rzeczywiście są zainteresowani Twoimi treściami,

Sprawiasz, że Twoja baza jest wartościowa

Double opt-in to swoista gwarancja, że ​​podany adres jest:

  • poprawny,
  • prawdziwy,
  • należy do realnej osoby, która go podała.

Zakłada się, że adres e-mail może podać każdy, ale dostęp do skrzynki mailowej ma tylko właściciel, dlatego niemożliwe jest, by ktoś dwukrotnie przez pomyłkę potwierdził chęć pobrania lead magnetu i otrzymywania informacji handlowych. Gdyby nie to zabezpieczenie, każdy mógłby swobodnie wprowadzać na strony przypadkowe adresy e-mail. To miałoby negatywny wpływ na statystyki kampanii mailingowych, ponieważ byłyby one zaburzone i ich skuteczność byłaby niższa. Gdy wysyłasz wiadomości do nieistniejących adresów, Twoje wiadomości nie są otwierane i dochodzi do obniżenia Twojej reputacji jako nadawcy. A tego nie chcesz.

Zalety i wady Single opt-in

ZaletyWady
wygoda użytkownika – nie ma konieczności dodatkowego potwierdzania – szybko i skutecznie, potencjalny subskrybent musi wyrazić zgodę tylko raz – podając swój email, potwierdzenie chęci dołączenia do listy mailingowej nie wymaga sporo pracy, jednak generuje dodatkowe kroki, a to dla niektórych dużo za dużo 😉podczas wpisywania danych w formularzu ktoś może podać niepoprawny adres, popełnić w nim błąd, literówkę, lub stworzy fajkowe konto na jednorazową akcję i już nigdy z niego nie skorzysta ponownie,
lista rośnie 20-30 razy szybciej niż wtedy, gdy zastosuje się dwustopniową weryfikację – zalecane, jeśli jesteś na początku rozkręcania email marketingu i chcesz zdobyć możliwie największego grona odbiorców,ktoś poda taki adres, z którego na co dzień nie używa i korzysta z niego tylko po to, aby otrzymać np. darmowy lead magnet
dobrze się sprawdza podczas jednorazowych akcji, jak np. zaproszenie na webinar, live itp.ktoś może podać adres tzw. spam-pułapki (o której mowa w zaletach double opt-in),

Twój wybór a litera prawa

RODO oraz Ustawa o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną nakładają na przedsiębiorcę zebranie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Według tych dwóch aktów prawnych przedsiębiorca ma wykazać, że zgoda jest jednoznaczna i weryfikowalna.

Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) w przypadku email marketingu musisz umieścić link rezygnacji z subskrypcji – unsubscribe (przeczytaj więcej o tym, dlaczego warto edytować formularz rezygnacji z subskrypcji). Jest to wymagane i nie warto stosować żadnych tricków utrudniających rezygnację z otrzymywania wiadomości. Im bardziej wartościowa lista, tym lepiej.

W standardzie jednorazowej weryfikacji – single opt-in możesz odczuwać uzasadnioną obawę, że Twoje wiadomości trafią do kogoś, kto nie wyraził na nie zgody i może pociągnąć Cię do odpowiedzialności karnej. Standard double opt-in, mimo iż bardziej wymagający dla odbiorcy, jest dla Ciebie bezpieczniejszy.

Czy rodzaj formularza zapisu ma znaczenie i co polecam

Jak widzisz rodzaj formularza zapisu ma ogromne znaczenie na jakość oraz szybkość zwiększania Twojej bazy mailingowej. W większości przypadków zdecydowanie polecam stosowanie double opt-in. Oba formularze, jak widać w tabelach powyżej, mają swoje zalety i wady, i w zależności od sytuacji warto stosować oba rozwiązania. Na przykład do Twojej głównej listy mailingowej stosuj double opt-in, bo zyskasz wartościowych, zaangażowanych czytelników. Natomiast do jednorazowych akcji – webinary, wyzwania, live-y wybieraj single opt-in.

Wybierając rodzaj formularza zapisu zweryfikuj swój cel:

  • chcesz pozyskać dużo kontaktów w krótkim okresie czasu – zastosuj single opt-in,
  • bardziej zależy Ci na jakości niż ilości – zastosuj double opt-in.

Daj znać w komentarzu, jaki formularz zapisu wykorzystujesz u siebie? Czy dowiedziałaś się czegoś nowego z mojego wpisu?