Czy wiesz, że istnieją formularze podwójnej i pojedynczej weryfikacji? Zapewne zauważyłaś, że niektóre zapisy na subskrypcję wymagają potwierdzenia kliknięciem w link, a inne nie. Pierwszy sposób wykorzystuje podwójne uwierzytelnienie tzw. double opt-in, a drugi wymaga jednorazowego podania danych, zazwyczaj adresu e-mail i imienia – single opt-in. Czy rodzaj formularza zapisu ma znaczenie? Co wybrać double czy single opt-in?
Z dzisiejszego wpisu dowiesz się:
- Czym jest Double opt-in
- Czym jest Single opt-in
- Zalety i wady Double opt-in
- Zalety i wady Single opt-in
- Twój wybór a litera prawa
- Czy rodzaj formularza zapisu ma znaczenie i co polecam
Czym jest Double opt-in?
Double opt-in to formularz podwójnej weryfikacji, wymagający podwójnego wyrażenie zgody na otrzymywanie wiadomości drogą mailową i uwierzytelnienie adresu email.
Pozwól, że pokrótce wyjaśnię Ci jak przebiega cały proces.
Twój czytelnik zainteresował się Twoim darmowym lead magnetem – prezentem za zapis np. checklistą. Chce ją pobrać, wypełnia formularz zapisu i zazwyczaj podaje imię i adres e-mail. Po kliknięciu w przycisk z dowolnym Call To Action (Pobierz, Zapisz się itd.) zostaje przekierowany na stronę podziękowania z informacją, żeby sprawdził wszystkie foldery w swojej skrzynce mailowej, bo wiadomość może wpaść do Spamu lub w oferty, lub do innego folderu. W otrzymanej wiadomości jest proszony o potwierdzenie swojego adresu email, żeby sfinalizować zapis na newsletter. Po potwierdzeniu właściciel adresu email jest już legitnym subskrybentem Twojego newslettera.
Czym jest Single opt-in?
SINGLE OPT-IN to formularz pojedynczej weryfikacji, polegający wyłącznie na wpisaniu danych w formularzu zapisu. Po wpisaniu danych i kliknięciu w przycisk Twój czytelnik automatycznie staje się subskrybentem. Nic nie musi potwierdzać.
Same definicje na pewno nie pomogą Ci podjąć decyzji: double czy single opt-in, ani nie wyjaśnią, czy rodzaj formularza zapisu ma znaczenie, prawda? Dlatego poniżej przedstawiam Ci zestawienie zalet i wad obu rozwiązań.
Zalety i wady Double opt-in
Zalety | Wady |
---|---|
czytelnik celowo i świadomie podejmuje decyzję o zapisie – dzięki temu pamięta, że się zapisał, i anulując subskrypcję nie wybierze powodu rezygnacji: „zgłaszam jako SPAM, bo nie pamiętam, żebym się zapisywał”, | jeśli czytelnik nie otrzyma lead magnetu natychmiast istnieje ryzyko, że w ogóle nie otworzy następnego maila, |
zapisują się i pobierają Twój lead magnet tylko tacy odbiorcy, którzy rzeczywiście są zainteresowani Twoimi treściami i chcą się dowiedzieć więcej na ich temat, | jeśli wiadomość wpadnie w folder np. oferty, a czytelnik nie sprawdzi folderów natychmiast po zapisie, to jest wielkie prawdopodobieństwo, że za jakiś czas nie będzie pamiętał z jaką branżą Twoja marka jest związana i po co się zapisywał, |
jest szansa, że po wysiłku włożonym w podwójne potwierdzenie zapisu i po wartościowym lead magnecie czytelnik zostanie z Tobą na dłużej, | na etapie konieczności podwójnego potwierdzenia możesz stracić część odbiorców, którzy rozmyślą się i zrezygnują z zapisu na Twój newsletter, |
eliminujesz ryzyko, że ktoś, wypełniając formularz, popełni literówkę w adresie email i wówczas Twoje wiadomości w ogóle nie będą do niego dochodzić, | mail z lead magnetem po potwierdzeniu zapisu często wpada do ofert czy folderu inne, i jeśli czytenicy nie przejrzą folderów mogą w ogóle go nie znaleźć, |
uniemożliwiasz wykorzystanie fejkowego adresu e-mail tylko do pobrania materiału, jeśli pobranie następuje natychmiast po przesłaniu formularza | |
minimalizujesz ryzyko, że podany adres e-mail to tzw. „spam trap” – pułapka na spam (znana również jako honeypot) to adres e-mail używany wyłącznie do łapania spamerów. To wcale nie są prawdziwi ludzie, więc każdy e-mail wysłany do nich jest uważany za spam, Tobie zostanie nadana łatka spamera i obniży Ci dostarczalność (zaponaj się z artykułem przygotowanym przez MailerLite w języku angielskim: Jak uniknąć pułapek spamowych dzięki właściwej higienie listy e-mailowej? | |
unikasz rozsyłania informacji osobom, które nie wyraziły zgody na otrzymywanie ich od Ciebie, | |
masz gwarancję niezaprzeczalnego wyrażenia zgody na wysyłkę wiadomości, | |
niski wskaźnik unsubscribe – gdy treści, które dostarczasz są na wysokim poziomie, to masz szansę dłużej utrzymać przy sobie swoich czytelników, ponieważ ci, którzy się zapisali, rzeczywiście są zainteresowani Twoimi treściami, |
Sprawiasz, że Twoja baza jest wartościowa
Double opt-in to swoista gwarancja, że podany adres jest:
- poprawny,
- prawdziwy,
- należy do realnej osoby, która go podała.
Zakłada się, że adres e-mail może podać każdy, ale dostęp do skrzynki mailowej ma tylko właściciel, dlatego niemożliwe jest, by ktoś dwukrotnie przez pomyłkę potwierdził chęć pobrania lead magnetu i otrzymywania informacji handlowych. Gdyby nie to zabezpieczenie, każdy mógłby swobodnie wprowadzać na strony przypadkowe adresy e-mail. To miałoby negatywny wpływ na statystyki kampanii mailingowych, ponieważ byłyby one zaburzone i ich skuteczność byłaby niższa. Gdy wysyłasz wiadomości do nieistniejących adresów, Twoje wiadomości nie są otwierane i dochodzi do obniżenia Twojej reputacji jako nadawcy. A tego nie chcesz.
Zalety i wady Single opt-in
Zalety | Wady |
---|---|
wygoda użytkownika – nie ma konieczności dodatkowego potwierdzania – szybko i skutecznie, potencjalny subskrybent musi wyrazić zgodę tylko raz – podając swój email, potwierdzenie chęci dołączenia do listy mailingowej nie wymaga sporo pracy, jednak generuje dodatkowe kroki, a to dla niektórych dużo za dużo 😉 | podczas wpisywania danych w formularzu ktoś może podać niepoprawny adres, popełnić w nim błąd, literówkę, lub stworzy fajkowe konto na jednorazową akcję i już nigdy z niego nie skorzysta ponownie, |
lista rośnie 20-30 razy szybciej niż wtedy, gdy zastosuje się dwustopniową weryfikację – zalecane, jeśli jesteś na początku rozkręcania email marketingu i chcesz zdobyć możliwie największego grona odbiorców, | ktoś poda taki adres, z którego na co dzień nie używa i korzysta z niego tylko po to, aby otrzymać np. darmowy lead magnet |
dobrze się sprawdza podczas jednorazowych akcji, jak np. zaproszenie na webinar, live itp. | ktoś może podać adres tzw. spam-pułapki (o której mowa w zaletach double opt-in), |
Twój wybór a litera prawa
RODO oraz Ustawa o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną nakładają na przedsiębiorcę zebranie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Według tych dwóch aktów prawnych przedsiębiorca ma wykazać, że zgoda jest jednoznaczna i weryfikowalna.
Zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) w przypadku email marketingu musisz umieścić link rezygnacji z subskrypcji – unsubscribe (przeczytaj więcej o tym, dlaczego warto edytować formularz rezygnacji z subskrypcji). Jest to wymagane i nie warto stosować żadnych tricków utrudniających rezygnację z otrzymywania wiadomości. Im bardziej wartościowa lista, tym lepiej.
W standardzie jednorazowej weryfikacji – single opt-in możesz odczuwać uzasadnioną obawę, że Twoje wiadomości trafią do kogoś, kto nie wyraził na nie zgody i może pociągnąć Cię do odpowiedzialności karnej. Standard double opt-in, mimo iż bardziej wymagający dla odbiorcy, jest dla Ciebie bezpieczniejszy.
Czy rodzaj formularza zapisu ma znaczenie i co polecam
Jak widzisz rodzaj formularza zapisu ma ogromne znaczenie na jakość oraz szybkość zwiększania Twojej bazy mailingowej. W większości przypadków zdecydowanie polecam stosowanie double opt-in. Oba formularze, jak widać w tabelach powyżej, mają swoje zalety i wady, i w zależności od sytuacji warto stosować oba rozwiązania. Na przykład do Twojej głównej listy mailingowej stosuj double opt-in, bo zyskasz wartościowych, zaangażowanych czytelników. Natomiast do jednorazowych akcji – webinary, wyzwania, live-y wybieraj single opt-in.
Wybierając rodzaj formularza zapisu zweryfikuj swój cel:
- chcesz pozyskać dużo kontaktów w krótkim okresie czasu – zastosuj single opt-in,
- bardziej zależy Ci na jakości niż ilości – zastosuj double opt-in.
Daj znać w komentarzu, jaki formularz zapisu wykorzystujesz u siebie? Czy dowiedziałaś się czegoś nowego z mojego wpisu?
Najnowsze komentarze