Subskrybenci się wypisują. I dobrze. Mają do tego prawo i z niego korzystają. Dzięki temu, że osoby niezainteresowane Twoimi treściami wypisują się z Twojego newslettera, zyskujesz bardziej wartościową jakościowo listę mailingową, ale o tym kiedy indziej 😉 Ty — właścicielka platformy mailingowej zgodnie z RODO musisz ułatwić im możliwość wypisania. W tym celu najczęściej stosuje się aktywny link w stopce newslettera, który przenosi subskrybenta na stronę anulowania subskrypcji. Ale czy wiesz, że nie musisz całkowicie tracić subskrybenta? 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie powody rezygnacji subskrybent ma do wyboru w MailerLite
  • gdzie i dlaczego warto analizować powody rezygnacji
  • jak edytować stronę rezygnacji z subskrypcji, żeby nie tracić czytelnika całkowicie

Dlaczego czytelnicy się wypisują?

Czasami bywa tak, że Twój odbiorca nie chce być już w określonej grupie na Twojej liście mailingowej. Dzieje się tak, gdy np. ukończył kurs, jest na innym etapie ze swoją firmą i potrzebuje treści z bardziej zaawansowanego poziomu. Gdy taka osoba zdecyduje się wypisać z listy mailingowej, zostanie przekierowana na stronę rezygnacji z subskrypcji, gdzie może podać powód wypisania. W MailerLite (link sponsorowany) rezygnujący ma do wyboru następujące

powody rezygnacji z subskrypcji do wyboru:

  • Nie chcę już otrzymywać tych wiadomości e-mail — oznacza, że subskrybent kiedyś wyraził zgodę na otrzymywanie korespondencji od Ciebie, ale już po prostu nie chce otrzymywać Twoich wiadomości.
  • Wiadomości e-mail są zbyt częste — to jest bardzo istotna informacja dla Ciebie, ponieważ jeśli wielu Twoich odbiorców wybiera ten powód, możesz dostosować częstotliwość maili do ich potrzeb i dzięki temu nie stracisz więcej subskrybentów.
  • Nie zapisywałem się na te maile — ten powód zazwyczaj wskazuje na to, że Twój subskrybent nie pamięta, że zapisał się na Twoją listę mailingową.
  • E-maile są nieodpowiednie — oznacza to, że wiadomości nie spełniają oczekiwań subskrybenta, otrzymuje od Ciebie nie takie treści, które obiecałaś przy zapisie.
  • Wiadomości e-mail są spamem i należy je zgłosić — najgorszy z możliwych i nie chcesz tego powodu u siebie! Gdy subskrybenci oznaczą Twoje kampanie jako spam, Twoja reputacja spada i zwiększa to prawdopodobieństwo, że przyszłe maile będą kierowane do folderu spam dla wszystkich Twoich subskrybentów. Ten powód rezygnacji z subskrypcji może oznaczać, że ​​subskrybent nie zapisał się do newslettera lub po prostu uważa, że ​​treść jest spamem.

Gdzie analizować powody rezygnacji z subskrypcji

W MailerLite znajdziesz dwa miejsca, gdzie możesz sprawdzić, dlaczego Twoi subskrybenci rezygnują z listy mailingowej. Możesz przejrzeć swoje ogólne statystyki rezygnacji z subskrypcji na Unsubscribe page — Stronie rezygnacji z subskrypcji (jak ją znaleźć jest wyjaśnione niżej)

statystyki anulowania subskrypcji

lub sprawdzić informacje o rezygnacji z subskrypcji w poszczególnych kampaniach, czyli pojedynczych newsletterach (Wchodzisz w Campaigns -> Subscriber activity)

statystyki anulowania subskrypcji z pojedynczego newslettera

Gdy klikniesz adres e-mail subskrybenta, który zrezygnował z subskrypcji za pośrednictwem kampanii zobaczysz statystyki. Ze statystyk pojedynczego newslettera poznasz:

  • całkowity współczynnik otwarć i kliknięć
  • powód, dla którego zrezygnował z subskrypcji

Uwaga: podanie powodu rezygnacji z subskrypcji nie jest obowiązkowe. Brak informacji w kolumnie Unsubscribe reasonPowód rezygnacji z subskrypcji oznacza, że ​​osoba zrezygnowała nie podając żadnego powodu.

Śledzenie, dlaczego Twoi subskrybenci rezygnują z Twoich treści, jest przydatne do tworzenia przyszłych strategii e-mail marketingu. Wyciągnij jak najwięcej informacji ze statystyk i zaplanuj zmiany np. w tematyce czy częstotliwości Twoich wiadomości.

Jak edytować formularz rezygnacji z subskrypcji?

Formularz Unsubscribe page – Anuluj subskrypcję to strona, na którą przekierowywani są subskrybenci po kliknięciu przycisku anulowania subskrypcji w kampanii.

PROTIP

Pamiętaj, że język, w którym Twoi subskrybenci zobaczą stronę rezygnacji z subskrypcji ustawiasz podczas tworzenia kampanii, czyli newslettera.

Gdy subskrybent kliknie przycisk anulowania subskrypcji znajdujący się w stopce Twojego newslettera, zobaczy formularz w języku wybranym przez Ciebie w newsletterze. Domyślnie formularze rezygnacji z subskrypcji są w języku angielskim. Po utworzeniu kampanii możesz zmienić domyślny język w formularzu na język, w którym wysyłasz newsletter — w moim przypadku jest to język polski.

ustawienie języka w formularzu anulowania subskrypcji

Nie trać subskrybentów — edytuj formularz wypisania

Aby anulować formularz, musisz najpierw się do niego dostać 😉 Rozwiń menu przy profilu po prawej stronie, kliknij Unsubscribe settings — Ustawienia anulowania subskrypcji

dostęp z panelu do formularza anulowania subskrypcji

Kliknij Edit — Edytuj w górnym rogu formularza rezygnacji z subskrypcji, otworzysz edytor.

edycja w formularzu anulowania subskrypcji

Masz teraz dwie opcje do wyboru:

  • Unsubscribe from all groups (recommended) — wypisz się ze wszystkich grup
  • Let subscribers update their preferences — pozwól subskrybentom aktualizować swoje preferencje

Jeśli chcesz zostawić subskrybentowi wybór Tak/Nie, zostaw zaznaczoną wersję Unsubscribe from all groups (recommended) – wypisz się ze wszystkich grup, która jest zalecana przez MailerLite. Rekomendacja jest związana z faktem, że przy takim wyborze masz pewność, iż nie ryzykujesz wysłania e-maila do osoby, która wcześniej zrezygnowała z subskrypcji. Zaznaczenie tego sposobu anulowania spowoduje usunięcie tej osoby ze wszystkich grup.

możliwości ustawień w formularzu anulowania subskrypcji

Ale! Co bardziej przydatne z punktu widzenia Twojego biznesu: pozwól subskrybentom zaktualizować swoje preferencje i dokonać lepszego dla Ciebie wyboru 😉

Aby to zrobić, zaznacz pole Let subscribers update their preferences – Pozwól subskrybentom aktualizować swoje preferencje.

grupy w formularzu anulowania subskrypcji

Subskrybent rozważający anulowanie subskrypcji zobaczy grupy, do których należy i może zdecydować, z których się wypisuje, a w których pozostaje.

PROTIP

Jeśli subskrybent zaznaczy grupę, której nie subskrybuje, dołącza do tej grupy i zostanie dodany.

Jeśli nie chcesz, aby subskrybenci zapisywali się do różnych grup w formularzu rezygnacji:

Kliknij daną grupę w formularzu wypisania się i na pasku bocznym zaznacz checkbox (pole wyboru): Show this group only if user is already subscribed — pokaż tę grupę tylko wtedy, gdy użytkownik jest już zapisany.

Jeśli tego nie zrobisz a masz grupy powiązane z płatnymi produktami, subskrybent może się do nich przyłączyć, a tego nie chcesz, prawda?

wskazanie grup w formularzu anulowania subskrypcji


Wyświetlaj różne grupy, aby umożliwić subskrybentom zapisanie się lub rezygnację z niektórych lub wszystkich grup.

Jak dodać obrazy do strony rezygnacji z subskrypcji lub strony potwierdzenia?

Możesz uatrakcyjnić formularz dodając obrazy do treści (Body) lub nagłówka (Header) formularza rezygnacji z subskrypcji i strony potwierdzenia.

Wybierz Design — Projekt na pasku bocznym. Aby edytować ustawienia projektu poszczególnych sekcji kliknij kółko przy Body lub Header. Kliknij ikonę pustego obrazu, aby otworzyć menedżer plików i wybrać obraz.

wskazane bloki do ustawienie zdjęcia w formularzu anulowania subskrypcji

Uzyskasz na przykład taki efekt:

ustawienie zdjęcia w formularzu anulowania subskrypcji

Co teraz? Teraz Twoja kolej! Przejdź do platformy mailingowej: Nie trać subskrybentów i już dziś edytuj formularz wypisania z newslettera!

Jeśli interesuje Cię temat automatyzacji w newsletterze, to koniecznie przeczytaj jak rozbudować mailową automatyzację powitalną oraz sprawdź co może pójść źle w webinarowej automatyzacji w MailerLite.